
Tere tulemast meie kodulehele
Meie Tartu pandimaja avamine toimub uuel aastal. Seni võite tutvuda meie teenustega või koostööhuvi korral meiega ühendust võtta, kasutades selleks kontaktivormi. Rohkem infot meie Facebooki lehel “Pandimaja Kullake”
Meie Tartu pandimaja avamine toimub uuel aastal. Seni võite tutvuda meie teenustega või koostööhuvi korral meiega ühendust võtta, kasutades selleks kontaktivormi. Rohkem infot meie Facebooki lehel “Pandimaja Kullake”
Kui öelda pandimaja, kas siis mõttesse kerkib pime ja kõle keldriboks kuskil varjatud tänavanurgal? Ennast salamahti peitvad inimesed, kes häbenevad, kuhu nad tulnud on? See ei pea sugugi nii olema. Tartu Kalda teel asuvas Maxima XX majas paikneb pandimaja Kullake, mis meenutab pigem stiilset kullapoodi kui lombardi.
Punane vaip laiali laotud, heledad toonid ja imeline valgus, hea kohviaroom ninasse tungimas. Just niimoodi saab kirjeldada pandimaja Kullake vastuvõttu, kui sealne pererahvas Tarmo Kaldam ja Marian Tobro külastajaid abistavad. Personaalne ja soe lähenemine paistab juba kaugelt silma.
Selles äris ei ole Tarmo Kaldam sugugi uus tegija. Enne Kullakest tegutses ettevõtlik mees kaheksateist aastat Luutari pandimajade ketis, kus ta oli ka üks kaasasutajatest. Tarmo teab rääkida, et kui ta 2006. aastal pandimajade maailma sisenes, siis olid enamik neist keldris ja nurga taga peidus. “Mida rohkem metalli, seda turvalisem tundus,” meenutab Kullakese asutaja ja omanik. “Turvaline pigem siis omanike jaoks, sest ajad olid teised. Minu eelkäijatest omanikud alustasid 90-ndatel, mil oli ilmselge, et pahatahtlikke inimesi jagus, kelle eest tuli oma äri kaitsta. Just sellest ajast tekkiski pandimajadele halb aura juurde.”
Ka Luutari pandimaja eristus teistest. See oli palju avatum ja kliendisõbralikum maa peal asuv pandimaja, mille akendel polnud trelle ees. Kuid läbipõlemine ei jäänud siiski tulemata. Pärast seda pikka kogemust tuli pisike paus, kus Tarmo end ära kaotas ja üles otsima hakkas. Just see pikk eneseotsingute teekond viis ta mõtteni luua täiesti omanäoline, uudne ja modernne pandimaja, mida rahvas tahaks külastada. Mis asuks käidavas kohas, oleks helge, värviküllane ja mõnus koht kõigile, kes nende teenuseid vajavad. 18-aastane kogemuste pagas taskus, teadis välja puhanud ja uuest energiast pulbitsev Tarmo nüüd üha enam, mis Eesti turul puudu on.
Just nii vormus märtsis 2023 välja Kullake. Oma ustava elukaaslase Mariani tugi oli üks neist verstapostidest, mis südikale mehele veelgi enam indu juurde andis. Nüüd toimetavad mõlemad Kalda tee 15 asuvas pandimajas, mis on neile nii töö kui ka kirg. Marian on koha sisse võtnud leti taga kliente teenindades ja Tarmo vastutab firma asutajana selle toimimise eest. Nagu väikses ettevõttes ikka, tuleb käed külge panna iga asja puhul. Olla kokk-kondiiter-keevitaja ühes isikus, aga just see ongi asja võlu. Näiteks täna on Tarmo võtnud kaasa redeli, sest on vaja elektrisüsteem üle vaadata. Just vaheldus veidi püsimatu loomusega omanikule meeldibki, sest ükski päev pole eelmisega kunagi samasugune.
Aga kust tuli pandimajale nimi Kullake? Marian ja Tarmo kinnitavad naeratades kui ühest suust, et seda au ei saa nad sugugi endale võtta. “Nime Kullake pakkus välja meie IT-tehnik,” toob Tarmo välja. Kuigi mehel endal oli ka paar varianti varnast võtta, siis olid need palju maskuliinsemad ja robustsemad.
Marian täiendab Tarmot, et Kullake lisab pandimajale juba nime poolest pehmust juurde, mis tuleb nende ärimudelile vägagi kasuks. Pealegi saab Kullakest ju kullaga seostada, mis on nende pandimaja kõige kuumem kaup.
Kas Tarmo mäletab, milline oli esimene tööpäev Kullakeses? Oma eelneva kogemuse tõttu teadis mees väga hästi, mida oodata. Ta oli veendunud, et ega neil esimesel päeval ühtegi huvilist ei tule. Oma ennustuses pani Tarmo täiesti täppi, sest just nii läkski. Päris pikka aega oli neil algusaeg vaikne, kuid mehel oli olemas võtta eelnev pagas ja teadmine, et varsti asjad muutuvad. Ka sel korral ta ei eksinud. Mida rohkem aega edasi läks, seda enam levis ka sõna uuest ja moodsast pandimajast. Peaaegu kaks aastat pärast avamist ei saa nad kurta, sest klientide puudust neil pole.
Alguses meelitas inimesi pandimaja keskel asuv pikk kullalett, mis jättis mulje, et tegemist on hoopis ehetepoega. Nüüdseks on suur lett küll ruumipuuduse tõttu eemaldatud, sest neil oli vaja laoruumi juurde, kus klientide vara hoida. Avamishetkel polnud laoruum esmatähtis, vaid pidi mingi tõmbenumber olema, et külastajaid enda juurde meelitada.
“Pikk kullalett keset ruumi aitas kaasa, et sõna läheks meie kohta laiali ja hakkaks edasi levima,” märgib Tarmo kindlameelselt. Kullalett kadus ära ja suurem fookus läks laenuklientidele, kes on Kullakese põhikunded.
Marian usub, et Kullakese edu saladuseks on personaalsus. Alati leitakse lahendus just vastavalt kliendi soovidele. “Ma arvan, et igas ettevõtes, kus kliente tervitab peremees või perenaine, on vastuvõtt alati soojem. Klient saab sellest aru. Mõni inimene avab ennast nii palju, et olen kliendiga lausa tund aega istunud ja rääkinud, ta kõneleb meile oma eluloo ära. Ma usun, et teised suuremad ketid ei saa ühele kliendile nii palju tähelepanu pöörata, sest neil pole lihtsalt selleks aega,” pajatab Kullakese perenaine Marian oma töö telgitagustest. Kullakeses ollakse nagu poole kohaga psühholoog või psühhiaater, ilma igasuguste hinnaguteta.
Ka Tarmo nõustub Marianiga. “Inimene tuleb meie juurde murega, silmad maas. Ta tunneb natuke häbi ega soovi, et keegi teda näeks. Me üritame oma avatud teenindusega valehäbi ära kaotada. Kuid me tahame erinevatele olukordadele lahendusi leida. Üks inimene on see, kes tuleb kiirelt läbi, ta ei häbene midagi, sest tema jaoks on pandimajades käimine normaalne teenus. Teine on aga pool elu sõitnud S-klassi Mercedesega, tal on homseks vaja liisingumakset, kuid ei taha nähtavasse pandimajasse tulla. Me hetkel mõtleme, kuidas seda konseptsiooni muuta, et ka tema saaks meie juures teenindatud.”
Kõige populaarsem on perepandimajas just kuld, kuid tuuakse ka mobiiltelefone, sülearvuteid, erinevaid tööriistu hoiule. Seda teenust kutsutakse pandilaenuks ja esimesel korral on intress 0 protsenti. Et laenu saada, tuleb mingi ese panti tuua. “Me oleme eelkõige ikkagi mikropank, mis finantseerib mikrolaenudega kliendi igapäevaseid vajadusi. Laenu saab võtta alates 15 eurost,” kirjeldab Tarmo Kullakese teenuseid.
Kas tihti juhtub seda, et klient jätab laenu tagasi maksamata ja pandiks jäetud ese jääb Kullakesele? Tarmo kinnitab, et seda tuleb pigem harva ette, sest enamik asju ostetakse välja. Ka Marian toetab Tarmot ja lisab, et kuldehted ostetakse pea alati välja. Kui jäetakse midagi Kullakesele, siis pigem tehnikat.
Kui tulebki ette, et raha ei ole võimalik tagasi maksta ja pandiks jäetud asi jääb Kullakesele, siis sellest mingit probleemi ei teki. Klient ei pea isegi sellest eraldi märku andma. Omanikud jälgivad ja kui klient pole teatud aja jooksul oma varale järele tulnud, siis pannakse see müüki. Sest Kullakeses ei pea mitte ainult pandilaenu võtma, vaid võib ka esemeid osta ja niisama müüki tuua. Kõik sõltub kliendi soovidest ja vajadustest.
Lepingu tähtaeg on tavaliselt kuni 30 päeva. Selle aja jooksul tuleks Kullakesest oma esemed välja osta. Loomulikult võib teha ka lühema lepingu, kui selline on kliendi soov. Aja jooksul on Kullakesel tekkinud kindlad püsikliendid, keda väga väärtustatakse ja hinnatakse.
Ammu on möödas need ajad, mil pandimajas käisid halval järjel olevad ja eluga kimpus inimesed. “Nii huvitav on näha, et järjest enam tulevad meie juurde edukad inimesed. Nad räägivad meile oma taustast. Arstid, kunstnikud, muusikud, ettevõtjad,” loetleb Marian.
Tihti ongi nende mure asjaolus, et korraga on vaja suuremat summat, mida pole kuskilt võtta. Kas läheb auto katki, tulevad ootamatud hambaarsti- või lemmikloomakliiniku arved. Siis tulebki Kullake mängu, kes hädasolijale raskel ajal oma abikäe sirutab. Eelis SMS-laenu ees on fakt, et kuskile ei jää märget maha, mis aitab hiljem ka klientidel näiteks vajaminevat pangalaenu saada.
Omanikud loodavad, et tulevikus võib Kullakese pandimaju ka mujal Eesti linnades kohata. Neil on teadmised ja kogemused, kuidas sellel maastikul äri teha, kuid puudu on investorid. Tarmo on veendunud, et aja jooksul tulevad nemadki kampa, et Kullake saaks oma tiibu ka mujale peale Tartu sirutada. Tööpuuduse üle ei saa muidugi juba praegu kurta, sest jõulukuu on kogu personali ootused täiesti ületanud.
Eelarvamustevabalt pole kumbki hakkama saanud, sest kui võõras seltskonnas tuleb pandimajast juttu, siis vaadatakse neid veidi viltu küll. Mõlemad on sellega juba harjunud. Kui aga paari pilti või videot Kullakesest näidata, siis kaob esialgne eelarvamus kohe ära. Ka möödakõndijad ei pea Kullakest pandimajaks, vaid stiilseks kullapoeks, mis kindlasti annab neile suure eelise.
Mõlemat motiveerib seda tööd tegema klientide tänutunne. Tihti on abivajajad need, kellel pole enam kellegi teise poole pöörduda. Mõnikord lausa üksikud hinged, kellel on vaja end tühjaks rääkida. Suviti upub Kullakese personal aiasaaduste kuhja alla, talvel tuuakse magusat. “See teeb südame nii soojaks,” on Marian väga rõõmus teiste abistamise üle. Mõnikord valatakse koos kliendiga lausa pisaraid. Ka Tarmot motiveerib see, et nad on paljude viimane õlekõrs. Kuid mitte halb ega omakasupüüdlik õlekõrs, vaid vajalik. Eriti oluline on klientidele ka diskreetsus, sest Kullake ei jaga kunagi nende isiklikke andmeid.
Mõlema jaoks on oluline kummutada pandimaja vanamoodne ja halb maik, sest Kullakesel pole sellega mingit seost. Siin võetakse kõik külalised armastusega vastu ja leitakse see lahendus, mis just neile sobib.
Tule ka sina ja vaata, kuidas Kullake sind aidata saab!
Teksti koostas: Jaanika Elias
Kullake Pandimaja
Tartu, Kalda tee 15, XX Maxima